SOUNDTRACK

Ook al beluister ik nog weinig muziek - mijn gehoor dwingt me grotendeels tot dagen vol (relatieve) stilte - mijn hoofd zit vol muziekjes, thema's, kenwijsjes, melodietjes en tunes.
Nee, ik ben geen muziekkenner - zoals sommigen zich graag noemen - ik ben een muziekliefhebber (en noem mezelf een omnivoor). Van heel veel genres. Veel verwaarloosde genres. Niet zozeer pop- of rockmuziek. Wél populaire muziek. Ik erken de kwaliteiten van een goed popliedje evenveel als van een Vlaamse meezinger. Ik kijk door genres heen. Ik vind overigens dat het populaire, volkse lied té veel in de verdrukking is geraakt door de jaren heen. Daarom ook gruwel ik van de goede smaakpolitie die je dwingt om bepaalde artiesten goed te vinden. Ik doe daar niet aan mee en neem op dat vlak soms eigengereide standpunten in. Vooral om duidelijk te maken: het zijn mijn oren. Ik ben volwassen genoeg om te bepalen wat ik mooi vinden mag én kan (want bij een sakkerse hyperacusis is dat géén evidentie). Toch heb ik uitgesproken voorkeuren. Frans chanson bijvoorbeeld. Ook folk ben ik steeds meer gaan waarderen. En klassieke muziek, waarbij ik me vooral laat bedwelmen door de laatromantiek.


Dé grote liefde zal altijd filmmuziek blijven. Voorbestemd om niet gehoord te worden - vanwege zijn 'dienende functie' bij beelden, ben ik er door begeesterd sinds mijn jeugd. Ik noem geen namen. Of toch: eentje. Georges Delerue. Mijn muzikale held. Mijn patroonheilige. Hij die mijn leven op muziek gezet heeft. Zijn muziek laat ik nog altijd - mondjesmaat - toe. Want ik voel me er gelukkig bij. Over Delerue mocht ik voor het blad Film & Televisie (nu: Filmmagie) een artikel schrijven dat je hier inkijken kan. Voor mij is er geen enkele componist die zijn klasse, warmte en virtuositeit overtreft. Zijn klankkleur is uniek, zijn thema's de mooiste die mijn oren ooit hebben opgevangen. Voor het boek "Brieven aan een geliefde" kreeg ik de kans aan hem mijn liefde te verklaren. Het stukje kan je hier lezen.


Het stemt me blij dat er op YouTube een waaier aan muziek met beeld van Delerue bestaat. Sommige opnames getuigen van huisvlijt want de medley's zijn niet te tellen. Voor wie wil horen waarvoor Delerue stond: allemaal handige auditieve geheugensteuntjes.


Georges Delerue, met wie ik een verbond voor het leven sloot, duikt vaak op in "Jour de Fête", het programma met pure filmmuziek en zinvolle duiding bij elk fragment dat ik sinds het weekend van 23/24 januari 2021 samenstel en presenteer via de webradio www.soundtrackfm.eu. Drie seizoenen met in totaal 105 afleveringen hebben duidelijk bewezen dat hier een publiek voor is. Sinds 3 december begroet ik je graag voor een nieuwe reeks uitzendingen vol eigenzinnige filmmuziekkeuzes.

Via het archief kan je alle playlists raadplegen van wat ik reeds liet horen én tegelijk de afleveringen als podcasts (her)beluisteren.

Het kenwijsje vooraan is overigens ook van Delerues hand. Het heet "L'Amour A Vingt Ans" en komt uit "Antoine Et Colette" uit 1962.


Soundtrackfm. Een nichezender. Waar ik me helemaal uitleven kan. Waar ik de vrije keuze heb. Anders stap ik - als radiostem - niet meer in een project.


Hieronder kan je telkens de playlist vooraf raadplegen van wat ik eerstvolgende zondag laat horen.


Op zondag om 18u gewoon de website van de zender opzoeken in de vooravond. Dan plaats ik weer voetnoten bij de muziek die mij het meest genegen is.

PLAYLIST AFLEVERING 21

Zondag 21 april 2024 - 18u


Thema uit Franse film

Le Crime est Notre Affair - End Title (Reinhardt Wagner) (2008)

 

Jaren 90

Twelfth Night - The Twins' Reunion (Shaun Davey) (1996)

 

Jaren 80

Man on Fire - Man on Fire (John Scott) (1987)


Jaren 70

Silver Streak - End Title/On the Kansas City (Hilly's Theme) (Henry Mancini) (1976)

 

XL - Thema's uit één & dezelfde waardevolle soundtrack

Tombstone (Bruce Broughton) (1993): A Family/Looking at Heaven/End Credits

 

Jaren 60 of vroeger

Angélique, Marquise des Anges (Michel Magne) (1964)

 

TV-thema

Doctor Zhivago - Love is a Mystery (Ludovico Einaudi) (2002)

 

Jaren 00

Guy and Madeline on a Park Bench - Overture/Theme End Credits (Justin Hurwitz) (2009)

 

Drie filmthema's rond één & dezelfde componist: EDWARD SHEAERMUR

The Count of Monte Christo (2002)

Laws of Attraction (2004)

Sky Captain and the World of Tomorrow - Back on Earth (2004)


Thema uit Franse komedie

Un Cheval Pour Deux (Claude Stieremans) (1962)